درک نیاز مشتری و آزمودن ایده ها

درک نیاز مشتری و آزمودن ایده ها

درک نیاز مشتری و آزمودن ایده ها

در ویدیو های قبلی درباره کسب اطلاعات از طریق پرسشنامه صحبت کردیم، اما یکی از بهترین راه های کسب اطلاعات و درک نیاز مشتری برای استارتاپ های نوپا و تازه وارد، مصاحبه می باشد. برگزاری مصاحبه به نسبت راحت تر بوده و اطلاعاتی که از مشتری بالقوه به دست می آید، فرایند طراحی محصول را آسان تر و موثرتر خواهد کرد.

 

چهار گام شناسایی نیازها:

• جمع آوری داده های خام از مشتریان

• تفسیر داده ها

• سازماندهی نیازها بر اساس نوع آنها

• ذکر اهمیت نسبی نیازها

 

نحوه جمع آوری داده های خام درباره نیازهای مشتری

• نظرسنجی ها
- برای سوالات خاص همچون قیمت گذاری و ویژگی های محصول مناسب است، اما در شناسایی فرصت کاربرد چندانی ندارد.

• گروه های متمرکز با 8 الی 10 مشتری
- شدیداً بهره وری بالایی دارد اما گران است.

• مصاحبه ها
- حالت یک به یک

- ارزان، اثر بخش و سریع

 

مصاحبه ها:

• با چه کسی باید مصاحبه کرد؟
- تمامی ذینفعان مرتبط و در نهایت کاربر و همینطور خریدار، نصب کنندگان محصول و مشاور استفاده.

- فرض نکنید که مشتری به چه قسمتی علاقه دارد.

• آیا عدد درستی وجود دارد؟
- به دنبال اطلاعات کیفی باشید نه مرجع آماری.

- از 5 الی 20 مورد مصاحبه بگیرید.

 

بهترین اقدامات در طول مصاحبه ها:

• آن مفهوم محصولی که در ذهن دارید را فراموش کرده و روی نیاز کاربر تمرکز کنید.

• سوالات انحرافی نپرسید.

• درباره رفتار حال حاضر سوال کنید، به جای اینکه درباره آینده حدس بزنید.

• به جای کلیات به نمونه‌های جزئی و خاص بپردازید.

 

محتوای مصاحبه

• از الگوهای رفتاری استفاده کنید.
- پرسوناها: مشتمل بر اطلاعات مرتبط به قسمت‌های مشتری (دموگرافی ها، نقش ها) و همینطور الگوهای رفتاری

• مراحل تجربه مشتری را شناسایی کنید.
- مشتری در هر مرحله چه کاری انجام می دهد؟

- احساسات و مشکلات در هر مرحله

 

بعد از مصاحبه

• ابتدا داده ها را تفسیر کنید.

• سپس نیازها را بر اساس نوع، سازماندهی کنید.

• اهمیت نسبی نیازها را تعیین کنید.

 

خلاصه

• تحقیق کاربری به واسطه مصاحبه ها می تواند در زمان و هزینه صرفه جویی به همراه داشته باشد.
- کمک به اولویت بندی نیازهای کاربر

- از ایجاد ویژگی هایی که فکر می کنید مهم هستند اما کاربر به آنها اهمیتی نمی‌دهد اجتناب کنید.

- تعداد نسخه‌های محصول که باید در بازار حضور داشته باشند را کاهش دهید.

 

دروس و ترتیب آموزش دوره

نظرات

نظرخود را با ما درمیان بگذارید

برای ارسال نظر باید عضو سایت باشید، اگر قبلا در سایت ثبت نام کرده اید اینجا را کلیک کنید.

captcha Refresh

نظرات سایر دوستان

پیشنهادی از سراسر وب